HARRIS of WOESTIJNBUIZERD ( Parabuteo )

De meest geliefde en gebruikte jachtvogel, dit vanwege zijn groot jachtinstinct en zijn groot verstandelijk vermogen.
Ook jaagt deze buizerd graag en goed in groep als een wolvenpac, waarbij ze onder elkaar uitmaken wie de leider is van de groep. dit doen ze door in de lucht elkaar bij de poten te pakken en zo al buitelend naar beneden te vallen, diegenen die het eerste los laat is de verliezer, gewoonlijk is de winnaar het grootste wijf.
Ook wel de weekeind vogel genoemt omdat hij niets vergeet van wat hij geleerd heeft, en dus makkelijker even stil gezet kan worden dan andere vogels. MAAR, er is altijd een maar, de beste vogels zijn de natuurbroeds die de eerste 13 weken bij de ouders zijn grootgebracht en daarvoor geen kontakt met mensen hebben gehad, zij hebben het geleerd v/d ouders om samen te hokken en leren ook de aangeboden prooi te slagen en houden zich ook aan de rang orde in het pac.Ook begint men dan met een vogel die een blanco verleden heeft, buiten hetgeen aangeleerd door de ouders en die niet laant als hij mensen ziet.
De aangeboden imprinten zijn ten eerste laners, en wel goede demo vogels de eerste 2 jaar, maar daarna komt hun groeps instinkt boven en kunnen ze zich tegen hun valkenier keren omdat ze nu eenmaal willen bewijzen dat ze sterker zijn dan hun eigenaar, en leider willen worden, vooral de wijven hebben dat probleem. Dan wordt de vogel onhandelbaar voor de demo vlieger en gewoonlijk te koop aangeboden met alle gevolgen vandien voor de nieuwe eigenaar. Dus als je een Harris aanschaft ga bij een bonafiede kweker die natuurbroeden kweekt, en verpest de valkerij niet langer met de imprint vogels. De natuurbroed leert even snel en zelfs nog sneller dan de imprint aangezien hij v/d ouders de juiste basislessen heeft gekregen.
Men noemt hem soms ook de beginnersvogel maar daar kan ik niet mee akkoord gaan, als je met valkerij begint, laat je zeer goed begeleiden door iemand met kennis  van zaken, want elke Harris heeft zijn eigen karakter, en als men fouten maakt zijn deze later zeer moeilijk terug te corrigeren.

Kenmerken

De mannetjes (valkeniers noemen dat: tarsels) van deze soort hebben een lengte van ongeveer 45 cm, een spanwijdte van circa 80 cm en een gewicht van ongeveer 750 gram. De vrouwtjes (wijven) hebben een lengte van rond de 60 cm, een spanwijdte van rond de meter en een gewicht van rond de 1100 gram.Er zijn zelfs nog grotere en zwaardere vogels de Superiors die tot een 1300gr kunnen wegen.

Verspreiding, leefgebied en gewoonten

De woestijnbuizerd leeft in half-open laaglandgebieden zoals boomsavannes en halfwoestijnen van de zuidwestelijke Verenigde Staten tot Chili en Centraal-Argentinië. Deze soort jaagt behendig op allerlei dieren: hagedissen, middelgrote vogels en zoogdieren tot de grootte van een volwassen konijn. De prooi wordt gevangen vanuit een lage glijvlucht of door stootduiken vanaf een lage uitkijkpost. En zoals reeds vermeld jagen ze ook in groepen, de jongen uit het eerste nest helpen zeer dikwijls de jongen in het tweede nest mee groot te brengen, dit vooral omdat het aanbod van prooien in de woestijn zeer laag is en dus samenwerking de kans op overleven vergroot.

De soort telt twee ondersoorten:

• P. u. harrisi: van de zuidwestelijke Verenigde Staten tot westelijk Colombia, Ecuador en Peru.
  • P. u. unicinctus: van oostelijk Colombia en Venezuela tot noordelijk Argentina en zuidelijk Chili.
  •  laatste parafen overgenomen en aangepast van Wikipedia.